- Obszary
- Słowa kluczowe
Specjalista w zakresie edukacji technologicznej, brajlowskiej i kulturalnej osób niewidomych i słabowidzących, ekspert ds. oceny i weryfikacji pomocy dydaktycznych, materiałów i podręczników.
Prowadzone badania naukowe
Badania naukowe prowadzone są w obszarze pedagogiki specjalnej - tyflopedagogiki:
- edukacja technologiczna i brajlowska osób z niepełnosprawnością narządu wzroku;
- alternatywne materiały czytelnicze i adaptacja środków dydaktycznych do potrzeb odbiorców z dysfunkcją wzroku;
- literatura i książka dziecięca, edukacja literacka, w tym specyfika odbioru literatury przez czytelnika z niepełnosprawnością narządu wzroku, dyskursy niepełnosprawności w literaturze dziecięcej;
- recepcja sztuk wizualnych przez osoby z niepełnosprawnością wzroku.
Współpraca
- The RoboBraille Consortium (SynscenterRefsnæs);
- Universitat Politecnica de Valencia, Hiszpania;
- UniverzitaKarlova, Praha, Czechy;
- Ekspert Ośrodka Rozwoju Edukacji;
- Rzeczoznawca MEN ds. podręczników szkolnych;
- Ekspert w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.
Osiągnięcia
Pomysłodawca serii wydawniczej „Dzieci z trudnościami…” (Wydawnictwo Naukowe UKSW):
- 2018 „Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku. Terapia i wspieranie”;
- 2017 „Dzieci z trudnościami rozwojowymi w młodszym wieku. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne w procesie wspierania dzieci”;
- 2016 „Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku. Aspekty rozwojowe i edukacyjne w kontekście specyfiki różnic kulturowych”.
Oferta dla biznesu
- Formy, metody, techniki, narzędzia w edukacji i rehabilitacji osób niewidomych i słabowidzących;
- Strategie adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób z zaburzeniami widzenia;
- Technologie w orientacji przestrzennej osób niewidomych i słabowidzących;
- Udostępnianie sztuk wizualnych osobom z niepełnosprawnością narządu wzroku.
Doświadczenie zawodowe
od 2014 | autor i kierownik studiów podyplomowych „Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna ze wsparciem uczniów z trudnościami edukacyjnymi (różnice kulturowe, zmiana środowiska edukacyjnego)” |
---|---|
2014 | sekretarz redakcji czasopisma „Forum Pedagogiczne” |
od 2009 | pracownik naukowo-dydaktyczny Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW, 2009-2014 asystent, 2014-nadal adiunkt w Katedrze Pedagogiki Specjalnej, Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej |
Organizacje
Rzeczoznawca MEN ds. podręczników szkolnych przeznaczonych do edukacji dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w zakresie merytoryczno-dydaktycznym do języka polskiego i edukacji wczesnoszkolnej oraz w zakresie spełniania przez podręcznik w postaci elektronicznej warunków pozwalających na zastosowanie rozwiązań umożliwiających odczyt przez uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności (od 2015 r.).
Ekspert w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Dokonywanie weryfikacji i odbioru podręczników i książek pomocniczych dla niewidomych i słabowidzących w brajlu i powiększonym druku, wykonanych na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej – dopuszczanie materiałów do użytku szkolnego, ekspertyzy zgodności materiałów z: instrukcją tworzenia i adaptowania ilustracji i materiałów tyflograficznych dla uczniów niewidomych; brajlowską notacją matematyczną, fizyczną, chemiczną, zasadami tworzenia i adaptowania grafiki dla uczniów niewidomych, zasadami adaptacji materiałów dydaktycznych do wersji brajlowskiej; zasadami adaptacji materiałów dydaktycznych do potrzeb osób słabowidzących (od 2011 r.).